Rak slijepog crijeva (apendeksa/crvuljka)

Općenito

Rak apendeksa dijagnosticira se u svega nekoliko ljudi u Hrvatskoj svake godine. Otprilike polovina slučajeva slučajno se pronađe kada osoba bude podvrgnuta operaciji zbog akutne upale slijepog crijeva. Drugi se otkriju kada se opazi tumor tijekom CT pretrage zbog nekog drugog stanja.

Apendeks  je dio probavnog sustava koji se nalazi blizu mjesta gdje se spajaju debelo i tanko crijevo. Tumori apendeksa dijele se na zloćudne (rak) ili dobroćudne ( benigne). Budući da je ovo vrlo rijedak oblik raka, svi pacijenti s tumorima slijepog crijeva trebali bi formalno pregledati svoju patologiju i potražiti savjet liječnika koji su specijalizirani za liječenje raka slijepog crijeva.

Ishod liječenja karcinoma slijepog crijeva uvelike ovisi o veličini tumora. Kada je tumor manji od dva centimetra, rak se manje širi. Međutim, kada su tumori veći, obično zahtijevaju agresivniji tretman.

Podtipovi

Rak apendeksa klasificira se prema vrsti stanica od kojih je tumor građen. Glavne vrste su:

• Karcinoidni tumori: Oko polovine karcinoma slijepog crijeva su karcinoidni tumori. Karcinoidni tumori najčešće se nalaze kod žena u 40-ima. Većina karcinoidnih tumora su mali tumori i često se mogu uspješno liječiti.
  • Nekarcinoidni tumori: Ti tumori se razvijaju u stanicama epitela koje oblažu unutrašnjost slijepog crijeva (sluznica). Većina epitelnih stanica proizvodi mucin, želatinozni materijal. Ti tumori imaju tendenciju širenja, a uspjeh liječenja ovisi o nekoliko čimbenika.
  • Pseudomiksom peritoneuma (PMP): Mucin unutar abdomena ima malo tumorskih stanica, ali te stanice se mogu proširiti izvan slijepog crijeva u trbuh.
  • Adenokarcinoidni tumori, također poznati kao karcinomi vrčastih stanica ("goblet-cell"), imaju karakteristike slične i karcinoidnim i adenokarcinomskim tumorima slijepog crijeva. Većini pacijenata dijagnosticira se u 50-ima.

Znakovi i simptomi

Rak apendeksa obično ne uzrokuje simptome dok nije u podmakloj fazi i ne proširi se na ostale dijelove tijela. Kada su prisutni, simptomi raka slijepog crijeva se razlikuju od osobe do osobe i mogu uključivati:

• Akutna upala slijepog crijeva: Većina slučajeva raka slijepog crijeva otkriva se tijekom operacije zbog upale slijepog crijeva
  • Povećanje veličine/opsega trbuha, natečenost
  • Nejasna nelagoda u trbuhu u donjem desnom kvadrantu
  • Nelagoda u zdjelici
  • Novonastale hernije
  • Opstrukcija crijeva
  • Ovalna masa u trbuhu
  • Akutna ili kronična bol u trbuhu

Ako se rak crvuljka širi na jetru, možete razviti karcinoidni sindrom. Simptomi uključuju:

• Crvenilo ili osjećaj topline na licu i vratu ("flushing")
  • Nedostatak daha ili piskanje
  • Proljev
  • Bolest srčanih zalistaka s desne strane
  • Bol ili osjećaj punoće u trbuhu

Ovi simptomi ne znače uvijek da imate karcinom slijepog crijeva. Međutim, važno je razgovarati o bilo kakvim simptomima sa svojim liječnikom, jer oni mogu signalizirati druge zdravstvene probleme.

Dijagnoza

Budući da karcinom slijepog crijeva često nema simptome u ranim fazama, često se ne dijagnosticira sve do operacije zbog  nekog drugog stanja, kao što je akutni upala slijepog crijeva, ili tijekom ispitivanja zbog druge bolesti.

Ponekad se rak slijepog crijeva nađe kao dio rutinske procedure nakon abdominalne operacije zbog drugog stanja. Ako liječnik utvrdi što bi moglo biti karcinom slijepog crijeva za vrijeme abdominalne operacije, izvršit će se biopsija.

Ako imate simptome koji mogu navesti rak slijepog crijeva, liječnik će Vas pregledati i postaviti Vam pitanja o vašem zdravlju; Vašem životnom stilu, uključujući pušenje i piće; i Vašu obiteljsku medicinsku povijest.

Jedan ili više od sljedećih pretraga može se upotrijebiti za otkrivanje imate li rak slijepog crijeva i ako se proširio. Ovi testovi se također mogu koristiti za otkrivanje djeluje li liječenje.

• Testovi krvi i urina
  • Slikovni testovi, koji mogu uključivati: CT ili CAT (računalnu aksijalnu tomografiju) , MRI (magnetska rezonanca)  i PET (pozitronska-emisijska tomografija)

Tretman

Kao jedan od najaktivnijih centara za rak u zemlji, liječimo veći broj pacijenata s ovom složenom vrstom raka nego većina drugih. To nam pruža izvanrednu razinu stručnosti i iskustva.

Naši renomirani kirurzi su među najpoznatijim u zemlji i izvode više postupaka raka slijepog crijeva u godini nego mnogi kirurzi raka u životu.

Naše liječenje  raka slijepog crijeva:

Ako Vam je dijagnosticiran rak slijepog crijeva, liječnik će raspravljati o najboljim opcijama za liječenje. To ovisi o nekoliko čimbenika, uključujući:

• -Vrsta tumora
  • -Gdje se nalazi bolest
  • -Je li se proširila
  • -Vaše cjelokupno zdravlje

Vaše će se liječenje raka slijepog crijeva prilagoditi Vašim potrebama. Jedna ili više od sljedećih terapija može se preporučiti za liječenje raka ili za ublažavanje simptoma.

Kirurgija:

Ovo je glavni tretman za rak slijepog crijeva. Kemoterapija se može koristiti u kombinaciji s operativnim zahvatom. Vrsta operacije ovisi o vrsti raka slijepog crijeva.

Karcinoidni tumori: Često se učini operacija uklanjanja slijepog crijeva, desnog dijela kolona i okolnih limfnih čvorova.

Nekarcinoidni tumori: Ako se karcinom slijepog crijeva proširio unutar trbuha, najčešće je najučinkovitiji pristup:

• Citoreduktivna operacija (uklanjanje tumora) za uklanjanje tumora i mucina iz abdomena. Također, možda postoji potreba za uklanjanjem dijelova crijeva, žučnog mjehura, jajnika, maternice ili sluznice trbušne.
  • Hipertermična intraperitonealna kemoterapija (HIPEC), poznata i kao zagrijana kemoterapija, koja se izvodi tijekom operacije uklanjanja tumora. Trbušna šupljina ispunjena je lijekom za kemoterapiju, koji se zagrijava na više od 40 stupnjeva Celzijusa. Vaš se trbuh nježno ljulja naprijed-natrag tijekom 90 minuta kako bi se osiguralo da lijekovi idu u sva područja trbušne šupljine.

Pseudomiksom peritoneuma (PMP): Obično se preporučuje kirurško uklanjanje tumorske mase (koje se naziva i citoredukcija) u kombinaciji s HIPEC-om.

Adenokarcinoidni tumori: Liječenje može uključivati ​​sve sljedeće:

• Uklanjanje desnog dijela debelog crijeva
  • Citoreduktivna operacija s HIPEC-om
  • Kemoterapija prije operacije